تبلیغات
در سایه سار عشق - چرا حجاب برتر چادر است؟چرا رنگ تیره؟

در سایه سار عشق

با ولایت زنده ایم

حجاب امری ظاهری و عمل به این امرظاهری برخاسته از اعتقاداتو باورهای درونی افراد است، پوشش ظاهری افراد به ویژه زنان را حجاب میگویند، كهمانع از نگاه نامحرم به آنان میشود. و امّا عفاف نوعی حجاب درونی است كه انسان رااز گناه باز میدارد. حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضاء و جوارح از هرگونه خطا وگناه عفاف است كه حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش یا حجاب بیرونی است. به تعبیریلطیفتر؛ حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.
برخی افراد ممكن است حجاب ظاهریداشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی
را در خویش ایجاد نكرده باشند. این گروه ازحجاب تنها پوسته ظاهری بیمعنا دارند، و از سوی دیگر كسانی كه ادعای عفاف كرده و باتعابیری همچون؛
من قلب پاكی دارم،
خدا با قلبها كار دارد،
آدم باید چشمش پاك باشدو...


باید در قاموس اندیشه خود نكتهای اساسی را بنگارند و آن این است كه مگرمیتوان رابطه بین ظاهر و باطن را نادیده انگاشت. ظاهر هم نشانه باطن است؛ چرا كه رنگ رخسار خبر میدهد از سر درون. درون پاك، بیرونی پاك میپروراند و متانت درسلوك و رفتار ظاهری و سنگینی در انتخاب و پوشش از عفاف درونی خبر میدهد.

بر اساس تحقیقات بسیار انجام شده سلامتی روانی و امنیت اجتماعی افرادی که در مصونیت حجاب صحیح بوده اند بیش از سایر افراد حفظ گردیده است.چه بسا ریشه بسیاری از بزهکاری های اجتماعی با رعایت اصول آیین دینی ما برطرف می گردد.
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در بیان نقش پوشش كامل به عنوان حفظ ارزش و احترام زنمیفرماید: فانّ شدّه الحجاب ابقی علیهنّ؛ همانا حجاب و پوشش كامل زنان را سالمترو پاكتر نگاه خواهد داشت.
از نظر غرب و فرهنگ غربى، یكى از ارزش‏هایى كه براى زن متصور است، این است كه باوجود خود و با شخصیت خود، وسایل التذاذ و بهره‏مندى دیگران را فراهم آورد؛ لذا وقتىما بر اساس فرهنگ اسلامى اعلام مى‏كنیم كه اسلام براى معاشرت زن و مرد، محدودیتىقائل شده و معاشرت بى‏قید و شرط زن و مرد را جایز ندانسته، ما را متهم مى‏كنند كهشما به زن اهانت مى‏كنید؛ در حالى كه اهانت آن چیزى است كه در فرهنگ غرب نسبت بهشخصیت زن دیده مى‏شود

در قرآن و احادیث برای تأمین حجاب واجب زنان، از چند نوع پوشش خاص، نام برده شده است که دو نوع معروف آن «خمار» و «جلباب» است.

الف) خمار
وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ؛ زنان باید سر، سینه، و دوش خود را با مقنعه بپوشانند.
خُمُر جمع خمار، و مراد از آن پوشش مخصوص سر و اطراف سر بانوان، مثل مقنعه است. در بعضی تفاسیر، در ذیل آیه ی شریفه، از عایشه نقل شده است:
زنانی بهتر از زنان انصار ندیدم. وقتی این آیه ی شریفه نازل شد، هر یک از آنها به سمت لباسهای مخصوص خود رفتند و از آن تکهای جدا کردند و خمار و مقنعهای مشکی پوشیدند، گویی بالای سر آنها کلاغ نشسته است.
از قضیهی ذکر شده استفاده میشود که رنگ خمار و مقنعه در زمان صدور آیه، مشکی بوده است. برای این قضیه، از کتاب های لغت نیز میتوان مؤیداتی ذکر کرد؛ مثلاً از بعضی کتاب های لغت، استفاده میشود در ریشه ی لغوی خمار (خ ـ م ـ ر) سیاهی اخذ شده است. به مشروبات الکلی نیز از آن جهت «خمر» اطلاق میگردد که باعث سیاهی و تیرهگی عقل انسان میگردد. مخفی نماند که در آیه ی شریفه ی خمار، نکات تفسیری و ادبی و لغوی فراوانی وجود دارد که مقاله ی مستقلی را میطلبد.
رنگ سیاه به دلیل دافعه ای که در آن مشهود است بیننده را از خود دفع می نماید و این خود مقصود از حجاب را (که عدم جلب توجه دیگران است )بیشتر می نمایاند.




از شما تمنا دارم...به پهلوی شکسته فاطمه زهرا(س) قسمتان میدهم که حجاب را....حجاب را....حجاب را....رعایت کنید تا در آخرت حضرت فاطمه(س) شفیعمان شود....انشاا...

قسمتی از وصیت نامه شهید حمید رستمی

نویسندگان

لینکستان

نظرسنجی

    نظرتان در مورد وبلاگ چیست؟




آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :